ايمن سازي سنگ نما چرا و چگونه انجام مي گيرد؟
مدیریت اطلاعات
تنوع و ایده و خلاقیت
سنگ نما

 

از مصالح ساختماني كه براي نماي ساختمان محبوبيت بسياري دارد، سنگ نما مي باشد اما در هنگام انتخاب سنگ نما بايد دقت كنيد. مثلا در شهرهايي كه داراي آلودگي بيشتري هستند، بايد سنگ هاي مقاومت در برابر باران اسيدي انتخاب گردد. سنگ گرانيت در محيط اسيدي قابل استفاده است و براي محيط قليايي مي توان سنگ آهكي را به كار برد.

از انواع سنگ ساختماني موجود در بازار مي توان به تراورتن، گرانيت، مرمريت، چيني، لايم استون، ترا انيكس، سند استون، انيكس نام برد.

مزاياي استفاده از سنگ نما

– توليد آسان و در دسترس بودن
– رنگ هاي طبيعي و مقاوم در برابر اشعه UV
– مقاومت در برابر آتش سوزي و ضربه
– تنوع مناسب
– دوام زياد در صورت انتخاب صحيح

 

در انتخاب سنگ نما ساختمان چه نكاتي حائز اهميت است؟

  • سنگ‌هاي به كار رفته درنماي ساختمان بايد در برابر عوامل جوي شامل گرما و سرما، باران و اشعه UV مقاومت خوبي داشته باشند.
  • جذب آب سنگ نما بايد پايين باشد و در برابر سايش مقاومت خوبي داشته باشد.
  • در شهرهاي بزرگي مانند تهران كه به علت آلودگي هوا، باران ها بصورت اسيدي هستند، مقاومتسنگ نما ساختمان در برابر اسيدها نيز جزو فاكتورهاي مهم است و بايد به آن توجه داشت.
  • با توجه به خطر جدا شدن سنگ نما از ديوار و افتادن روي سر عابرين، سنگ مورد استفاده بايد از خلل و فرج مناسبي برخوردار باشد تا ملاتي كه براي چسباندن آن به ديوار استفاده مي‌شود، به خوبي در آن نفوذ كرده و به ديوار بچسبد.
  • در انتخاب سنگ بايد دقت داشته باشيد كه ترك نداشته باشد. براي تشخيص بدون ترك بودن سنگ، با يك شيء فلزي روي آن ضربه بزنيد، اگر صداي شفاف شيشه از آن ساتع شد، به معني سالم بودن و بدون ترك بودن آن است.

اصولاً طراحان نماي خارجي ساختمان براي سنگ نما سنگ تراورتن، سند استون و گرانيت را پيشنهاد مي دهند كه هر كدام زيبايي و ويژگي هاي منحصر بفرد خود را دارند. تروارتن در مقايسه با دو سنگ ديگر ارزان تر است و مقاومت بالاتري دارد. علاوه بر آن اين سنگ به خوبي به سيمان مي چسبد، در نتيجه امكان جدا شدن آن از سطح وجود ندارد. در مجموع از ميان سنگ‌هاي نامبرده شده، در كشور ما سنگ‌ تراورتن بيشترين كاربرد را در نماسازي دارند چراكه اين نوع سنگ در عين حال كه مقاومت خوبي در برابر شرايط جوي دارد، داراي رنگ‌هاي متنوعي است و قيمت مناسبي نيز دارد.

 

اجزاء تشكيل دهنده سنگ ساختماني:

  1. سنگهاي ساختماني بر اساس موارد مختلف تقسيم بندي مي‌شوند كه عبارتند از:
  • بر اساس وزن مخصوص
    سنگهايي كه وزن مخصوص آنها بيش از 8/1 گرم بر سانتيمتر مكعب است را سنگهاي سنگين وزن و سنگهايي كه وزن مخصوص آنها كمتر از اين مقدار ‌باشد را سنگ‌هاي سبك وزن مي‌گويند.
  • بر اساس مقاومت فشاري
    سنگهايي كه مقاومت فشاري آنها بين 100 تا 1000 مگا پاسكال است را سنگهاي سنگين و سنگهايي كه مقاومت فشاري آنها از 4 تا 2000 مگا پاسكال است را سنگهاي سبك مي‌گويند.
  • بر اساس ضريب نرم‌شدگي
    اگر مقدار ضريب نرم شدگي بين 6/0 تا 1 باشد براي احداث ساختمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
    در ادامه به بررسي بعضي از انواع پر كاربرد سنگ‌هاي ساختماني مي‌پردازيم:

سنگ نما ايمن 

ايمن نمودن سنگ نماي ساختمان

درسطح بعضي از سنگهاي نما خلل و فرجي موجود است. كه اين سوراخ ها براي نصب بسيار مناسب هستند زيرا ملات و ماسه و سيمان پشت سنگ به داخل اين سوراخ ها نفوذ نموده و مانع جدا شدن آن از نما مي گردد از جمله اين سنگ ها مي توان انواع سنگ هاي تراورتن را نام برد بعضي از سنگ ها مانند سنگ هاي باغ ابريشم و مرمر و يا مرمريت و انواع سنگ هاي چيني داراي سطحي صيقلي بوده و با توجه به اينكه سنگ خاصيت مكندگي چنداني ندارد به خوبي به نما نمي چسبد و ممكن است بعد از مدتي از نما جدا شده و سقوط نمايد براي جلوگيري از اين كار بايد امنيت سنگ نماي ساختمان را بالا ببريم. براي ايمن نمودن سنگ نماي ساختمان راهاي مختلفي وجود دارد

روش هاي ايمن نمودن سنگ نما

اسكوپ سنگ

واژه اسكوپ به عنوان مهار سنگ نما شناخته مي شود ولي حتي براي سنگهايي كه در داخل فضاهايي مانند بيمارستان و بانكها مورد استفاده قرار مي گيرد نيز انجام مي شود. براي اين منظور پشت سنگ توسط دستگاه فرز سنگ چاك و شيار داده شده و بعد سيم گالوانيزه دور اين حاشيه قرار داده مي شود و از پشت سنگ اين سيم از دو طرف به هم تابيده مي شود. اين سنگ وقتي در نما قرار مي گيرد دوغ آب و ملات پشت آن ريخته مي شود سيم با ملات چسبندگي ايجاد و احتمال سقوط سنگ از بين خواهد برد.

استفاده از تكنيك اسكوپ سازي سنگ نما، قطعا بهتر از استفاده نكردن از آن است اما نكته اينجاست كه اين كار باعث شده كه برخي افراد تصور كنند كه ديگر امكان ريزش سنگ هاي اسكوپ شده وجود نخواهد داشت! خير به اين صورت نيست و بخصوص در مواقعي كه زلزله يا نشست ساختمان رخ دهد، از اسكوپ هيچ كاري ساخته نيست و تنها پيچ رولپلاك سنگ نماست كه مي تواند از پس وظيفه نگهداري سنگ ها بر روي سطح ساختمان بر بيايد.

پيچ رولپلاك كردن سنگ نماي ساختمان چيست؟ و چرا استفاده مي شود؟

خدمات پيچ و رولپلاك نماي ساختمان به وجود آمد تا سنگ نما، كه با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض بارش باران هاي اسيدي، سرماي زياد و گرماي زياد در محل ساختمان، اتفاقاتي چون زلزله و نشست ساختمان، و همچنين با كيفيت نبودن ملات استفاده شده پشت سنگ و …. امكان جداشدن و افتادن را دارند، با پيچ ها و رولپلاك هاي مخصوصي، در جاي خود سفت شوند و نماي ساختمان از اين جهت ايمن گردد.

نحوه انجام كار پيچ رولپلاك سنگ نما

براي پيچ كردن سنگ نماي ساختمان از پيچ ها و رولپلاك هاي مخصوصي بهره گرفته مي شود كه نوع آن ها با توجه به جنس و خانواده سنگ نما، قطر آن و ملات پشت آن توسط انجام دهنده كار مشخص مي شود.

پيچ هاي گالوانيزه بهره گرفته شده در اين كار، داراي طول 5 سانت و يا 6 سانت هستند و همچنين رولپلاكي كه براي سنگ نما از آن بهره گرفته مي شود با رولپلاك هاي معمولي متفاوت است.

با توجه به شرايطي كه براي سنگ، سنجيده شده، از حدود نيم متر يا 1 متر براي فاصله بين پيچ هاي نصب شده بر روي سطح سنگ ها نما در نظر گرفته مي شود.

از دريل مخصوصي براي سوراخ كاري سنگ هاي نما استفاده مي شود كه نام آن هيلتي است. البته براي نما هاي سراميكي گاها از دريل معمولي استفاده مي كنند، زيرا هيلتي باعث آسيب رسيدن به سنگ مي شوند.

مطالبي در اين خصوص وجود دارد كه پيچ رولپلاك سنگ نما، باعث مي شود در ظاهر ساختمان فضا هاي زننده اي به وجود آيد و پيچ ها در واقع باعث ضعيف تر شدن نماي ساختمان مي شوند از نظر ظاهري!

در اين خصوص بايد بدانيد كه افرادي كه پيش پا افتاده ترين استاندارد هاي اين كار را مي دانند هم پس از پيچ كاري با بتونه هاي رنگ نماي ساختمان، آن پيچ ها را پوشش مي دهند هيچ زشتي از پيچ در نماي ساختمان ديده نمي شود.

البته خوب اين موضوع به مهارت و كيفيت كار نصاب هم بي ربط نيست و قطعا مي بايست كار را به گروهي سپرد كه تجربه و سابقه لازم در اين امر را داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مدیریت اطلاعات و آدرس infomanage.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: